Entreprenörens affärsresa till Helsingfors

Älskling En stunds hälsning från Helsingfors!

Arbetsresan började igår med ett möte i Tammerfors och i morse hade vi ett härligt tillfälle i riksdagshusets lilla riksdag när Noora Fagerström bjöd in oss för att höra om företagande. Noora berättade om det aktuella regeringsprogrammet och överhuvudtaget pratade vi om företagande, vad som ska beaktas, vilka värderingar företagare ska ha och annat härligt som vi företagare ska vara medvetna om och ta hänsyn till i vår dagliga verksamhet .

Hunaja Hetki är ett starkt växande företag och det har varit fler motgångar än man vågar säga högt. Men motgångar har alltid övervunnits. Tro på det du gör, kundfeedback, andra entreprenörer runt omkring dig och kvalitetsprodukter är saker som är bra att jobba för. Men framförallt, det faktum att vi gör detta tillsammans som vänner, affärskollegor, kvinnliga företagare ger oss viljan och styrkan att fortsätta! Nuläget är något som ligger på ytan och vi på Hunaja Hetke skulle väldigt gärna vilja att frågorna om anställda och företagare kunde föras framåt tillsammans och vi skulle få en lösning på saker utan strejk. Vi företagare går igenom mycket svåra tider. Först kom coronan, kriget, sedan elkrisen och mycket, mycket annat som påverkar vår verksamhet. För att inte tala om de personliga motgångar som har räckt på vägen.

Entreprenörskap är hårt arbete, men att vara anställd är också hårt arbete, eftersom vi också har varit anställda innan vi blev företagare. En del av anledningen till att vi blivit företagare har varit de dåliga villkoren för de anställda. Det skulle vara så underbart om vi kunde hitta en balans för dessa i Finland. Hur skulle vi tillsammans kunna föra saker framåt så att det inte är på andra sidan, utan tvärtom. Utan entreprenörer finns inga jobb och utan jobb finns inga entreprenörer.

Hunaja Hetki är vid den punkt där vi har anställt hjälp för säsongsarbete och målet är att fortsätta anställa arbetare under säsongen, men också att anställa en heltidsanställd till vårt team. Att anställa en medarbetare är ett stort steg och kräver mycket arbete. Det är jättebra att man med eget företagande kan jobba och även anställa arbetskraft och på så sätt skapa fler jobb i Finland. Det är dock inget lätt steg, för man vet aldrig vad som händer och vad det blir för dag imorgon.

Så vilka bekymmer har vi? Till exempel börjar vår mässsäsong samtidigt som denna strejk. Arbetet med veckor, om inte månader, har gjorts under lång tid. Arbetstiden kan inte längre ändras eller ställas in, eftersom det är utfört arbete, men mässan kan ställas in eller inte, men kommer kunderna att kunna närvara. Vi har själva betalat mässplatsen, gjort produkterna, annonserat och så vidare. Nu pratar vi om en mässa, men tänk om det är flera evenemang och alla slåss om folks köpkraft och när köpkraften försvagas, som jag nämnde tidigare, t.ex. på grund av corona-viruset, kriget och det stigande elpriset. Företag har redan gått i konkurs och kommer att fortsätta göra det, men hur skulle vi kunna hantera ärendet så att konkurser och liknande utmaningar kunde minimeras och inte skulle skada situationerna mer själva. Vår egen tur vid det här laget är att våra produkter inte är lättförgängliga och försäljningsperioden är mycket längre, men hur är det med företagen vars produkter är lättfördärvliga?

Vi har inte själva svaren och hur allt ska hanteras. Det är svårt att välja sida i olika situationer, vilket är bra och vilket som är dåligt. Vi kommer dock att övervaka situationen, om den inte syns i vår rea annars. Fakturorna slutar inte komma, även om försäljningen inte kommer.

Vi önskar alla en trevlig vår och en bättre morgondag!

 

Honey Moment

Jemina och Elisa

 

Ps följ oss på instagram, tiktok och facebook som hunajahetki 🙂